Regeringen vill förbjuda sociala medier för barn under någon viss ålder. Men jag kan inte hitta något om vilka sidor det faktiskt gäller? Kommer t ex Lemmy drabbas? StackOverflow? Github?

  • anamethatisnt
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    arrow-down
    1
    ·
    5 days ago

    Här är utredningsförslaget
    https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2026/06/sou-202635/

    Utredningens förslag
    Utredningen föreslår att det införs en ny lag som innehåller en åldersgräns för tillgång till sociala medier.
    Åldersgränsen är formulerad som att ett barn inte före det år barnet fyller 15 år får ha tillgång i inloggat läge till onlineplattformar som gör det möjligt för slutanvändare att

    1. upptäcka, ansluta sig till och kommunicera med varandra, och
    2. med allmänheten dela och upptäcka innehåll.

    I förslaget ligger också att lagen förses med vissa undantag.
    Den första kategorin av undantag rör onlineplattformar som tillhandahålls av vissa aktörer.
    Undantagna aktörer är dels så kallade mikroföretag och små företag, dels civilsamhällets organisationer.

    Förslaget är alltså att en plattform som annars skulle ha träffats av lagens tillämpningsområde men som tillhandahålls av en sådan aktör inte omfattas av åldersgränsen.
    Den andra kategorin av undantag rör onlineplattformar som har ett visst huvudsakligt användningsområde. De huvudsakliga användningsområden som föranleder undantag är att

    1. spela dataspel,
    2. annonsera om varor eller tjänster,
    3. delta i professionella nätverk,
    4. utveckla och dela öppen källkod, och
    5. lagra och dela information om fysisk aktivitet.

    Förslaget är alltså att en plattform som annars skulle ha träffats av lagens tillämpningsområde men som har något av dessa huvudsakliga användningsområden inte omfattas av åldersgränsen.

    • Kjell@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      5 days ago

      Den andra kategorin av undantag rör onlineplattformar som har ett visst huvudsakligt användningsområde. De huvudsakliga användningsområden som föranleder undantag är att

      annonsera om varor eller tjänster,

      Så barnen ska inte få slippa undan reklam? Vilka sidor har annonser som huvudsakligt användningsområde? Det måste väl syfta till sidor som blocket och tradera?

      • anamethatisnt
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        arrow-down
        1
        ·
        5 days ago

        Lemmy blir väldigt speciellt att hantera, det är inte en site i sig.
        sopuli.xyz är administrerat av en finsk privatperson, inte ett företag alls m.a.o.
        lemmy.world har skapat en non profit organisation - https://fedihosting.foundation/about-us/ och hade nog räknats som ett mikroföretag om det inte var en sådan.
        programming.dev har jag ingen koll på.

        • yelling_at_cloud@programming.devOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          5 days ago

          Står det något i lagförslaget om undantag för mikroföretag och/eller nonprofits? Jag vet att det finns i DSA men jag hittar inget om regeringens förslag följer EUs indelning eller inte

          • anamethatisnt
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            arrow-down
            1
            ·
            5 days ago

            Den första kategorin av undantag rör onlineplattformar som tillhandahålls av vissa aktörer.
            Undantagna aktörer är dels så kallade mikroföretag och små företag, dels civilsamhällets organisationer.